Habosbabos Esküvői Magazin > Esküvőtippek  > Minden, amit a lakodalomról tudni érdemes!
eskuvoi-nyitotanc

Minden, amit a lakodalomról tudni érdemes!

Egy lakodalom rengeteg szervezést igényel az eljegyzés napjától egészen a lakodalom végéig, ezért nagyon fontos, hogy minden részletre gondosan ügyeljetek. Nincsenek leküzdhetetlen akadályok, és követhetetlen teendők, ha pontról pontra követitek a tanácsainkat, és felkészültök a lakodalom kisokosból.

I. ELJEGYZÉSTŐL AZ ESKÜVŐ SZERVEZÉSÉIG

AZ ELJEGYZÉS

Az eljegyzéshez számos szokás és hagyomány kapcsolódik, mely tájegységenként eltérő lehet. Napjainkban a vőlegény eljegyzési gyűrűt vásárol, és azzal kéri meg a menyasszony kezét, majd az eljegyzést követően hagyományosan egy éven belül megtartják az esküvőt is. Ez az idő akár évekig is elhúzódhat, nincs kimondott szabály.

Az eljegyzési gyűrűt a bal kéz gyűrűs ujján kell viselni és az esküvő után kerül át a jobb kézre. A karikagyűrűket a férj és a feleség a bal kezén viseli. Egyes helyeken már az eljegyzéskor felhúzzák mindketten a karikagyűrűt, és van, ahol még a szülőktől (főleg az apától) is megkéri a vőlegény a leendő menyasszonya kezét.

Kategóriafüggetlen banner

POLGÁRI SZERTARTÁS

A házasságkötési szándékot együttesen, és személyesen kell bejelenteni, erről az anyakönyvvezető jegyzőkönyvet vesz majd fel. Ki kell jelentenetek, hogy legjobb tudomásotok szerint a házasságotoknak nincs törvényes akadálya. Tudnotok kell, hogy az eljárás ugyan önmagában illetékmentes, de a házasságkötő teremért, a külső helyszínért, a munkaidőn túli közreműködésért fizetni kell, ezt a díjat az önkormányzatok rendeletben rögzítik.

A házasságkötés időpontját az anyakönyvvezető csak a házasságkötési szándék bejelentését követő harminc nap utáni időpontra tűzheti ki, ám a jegyző a határidő alól felmentést adhat. Arra a kérdésre, hogy milyen adatok és iratok szükségesek a házasságkötéshez, ide kattintva találjátok a választ.

A polgári szertartás részei a bevonulás, az anyakönyvvezető hivatalos beszéde, a gyűrűhúzás, az aláírás, a szülőköszöntő, az anyakönyvvezető köszöntő beszéde és a gratuláció. Ezt színesíthetik művészeti részek, ha a pár ragaszkodik hozzá. Nektek kell eldönteni, hogy milyen szertartásra vágytok, és ha valami nem érthető számotokra, nyugodtan tegyétek fel a kérdéseiteket az anyakönyvvezetőnek.

Polgári szertartáson tanú lehet minden 18. életévét betöltött, cselekvőképes személy, aki személyazonosságát igazolni tudja. A szerepük elsősorban az, hogy hitelesítik a házasságot, ezzel elismerik, hogy semmilyen törvényes akadályról nem tudnak, ami miatt a házasság nem jöhetne létre. A tanúkat a leendő házaspár kéri fel, ma általában a pár legjobb barátja, barátnője, vagy testvére szokta vállalni a tanú szerepét. A tanúk őrzik a gyűrűket, és segítenek megszervezni a leány- és legénybúcsút is.

ESKÜVŐI FOGADALOM

Ezzel a szokással általában az amerikai filmekben lehet találkozni, de sok esküvőn láthattátok ti is, hogy a pár fogadalmat tesz egymásnak saját szavaikkal az érzéseikről, boldogságukról, és a közös jövőjükről. Érdemes erről egyeztetni az anyakönyvvezetővel a szertartást megelőzően, mert esküvőszezonban egymás után több esküvőt is tartanak egy helyszínen, és fontos, hogy ne legyen csúszás egyetlen esküvőnél sem.

ESKÜVŐI BEVONULÁS

Előfordulhat, hogy az ifjú pár, a barátok vagy az örömszülők vidám bevonulást szerveznek a polgári szertartásnál. Megfelelő zenére, begyakorlott koreográfiát adnak elő, melyet természetesen az esküvői fotós és videós is megörökít. Ha ti is ilyet terveztek, ne felejtsetek el előre szólni nekik, és persze az anyakönyvvezetőnek sem!

EGYHÁZI SZERTARTÁS

Az egyházi szertartás jóval feszesebb menetrendet követel, mint a polgári. Minden felekezetnél eltérő a szertartás rendje, így amennyiben egyházi esküvőt is szeretnétek, az adott egyházközségnél érdeklődjetek arról, hogy mikor és milyen formában szükséges jegyes oktatásra járni, mikor esedékes a bejelentkezés, és arról, hogy milyen szükséges okiratokat, papírokat kell magatokkal vinnetek. Egy felekezeten belül is többféle szertartással találkoztunk már, így érdemes mindent előzetesen egyeztetni.

Az egyházi esküvőnél nem szükséges, hogy a tanúk ahhoz a felekezethez tartozzanak, ahol a pár esküt szeretne tenni. Azonban a polgári szertartáshoz hasonlóan itt is fontos, hogy a tanú 18. életévét betöltött, cselekvőképes személy legyen, aki személyazonosságát igazolni tudja. Az eskütétel kétségkívül a legmeghatóbb része a szertartásnak. A katolikus templomi esküvőn szokás, hogy a keresztet a tanú tartja, mikor a házasulandók esküt tesznek, kezüket a keresztre téve.

SZERTARTÁSVEZETŐ

Egy szertartásvezető közreműködésével ma már az is lehetséges, hogy a hivatalos igen kimondása előtt vagy után az ország bármely pontján összekössétek az életeteket, egy ünnepélyes ceremónia keretein belül. Amennyiben extrém helyszínen, vagy a szokottól eltérő időpontban szeretnétek megtartani a ceremóniát, a szertartásvezető jó választás lehet, így víz alatt, levegőben, éjszaka vagy napfelkelte közben is elhangozhat a boldogító igen.

Debreczeni Anita - esküvői szertartásvezető

Fotó: Debreczeni Anita – szertartásvezető

Fontos!

A magyar törvények szerint csak az anyakönyvvezető előtt kimondott igen a mérvadó, vagyis kizárólag a polgári házasságkötést ismerik el hivatalosan a hatóságok!


II. AZ ESKÜVŐSZERVEZÉS

Mielőtt belevágtok az esküvőszervezésbe, mérlegelnetek kell, hogy szeretnétek-e esküvőszervezővel együtt dolgozni, illetve hogy milyen szolgáltatásokat kívántok mindenképpen igénybe venni. Egy esküvő jelentős kiadással jár, ezzel jó, ha tisztában vagytok, mielőtt nekifogtok a szervezésnek. Azzal mindenképpen számolnotok kell, hogy a minőségi szolgáltatásnak ára van, a spórolásnak itt nincs helye, de az összegek átcsoportosításával igen hatékonyak lehettek.

DÁTUM KIVÁLASZTÁSA

A hagyomány szerint egy évvel az esküvő előtt illik kitűzni a dátumot, de manapság akár hónapok alatt is meg lehet szervezni mindent. Az anyakönyvvezetőhöz és az egyházi szertartás lehetséges időpontjaihoz is igazodnotok kell, ha pedig külső helyszínen szeretnétek tartani az esküvőt, ügyeljetek arra, hogy a népszerű időpontok hamar betelhetnek.

Az örömszülőkkel, a tanúkkal és a szűk családdal is érdemes még egyeztetni az időpontról, mielőtt elkezdtek tárgyalni a helyszínnel, a zenészekkel és a vőféllyel/ceremóniamesterrel. Ha megvan a dátum, kezdődhet a szervezés.

ESKÜVŐSZERVEZŐ MEGBÍZÁSA

Amennyiben úgy határoztok, hogy megbíztok egy esküvőszervezőt, ragaszkodjatok ahhoz, hogy egy profi tartsa kézben a teendőket. Egy hatékony szakember maximalista, határozott és remek problémamegoldó képességgel rendelkezik. Jó kapcsolatai vannak, és könyörtelen, a szó legjobb értelmében.

Esküvőszervező

Fotó: Puchardt Anita – esküvőszervező

Az esküvőszervező díja több százezer forint is lehet, viszont a szervezéssel járó terhet és stresszt leveszi a vállatokról, nem beszélve az olyan apró és praktikus feladatokról, melyek talán eszetekbe sem jutnak szervezés közben.

KÖLTSÉGVETÉS ÖSSZEÁLLÍTÁSA

A költségvetés egy minden költséget összefogó tervezet, amely magába foglalja a helyszín, a zene, a fogyasztás, a járműbérlés, a gyűrűk, és minden más tétel árát. A menyasszonyi ruha, és a nászút is nagymértékben növelheti a kiadásokat, de az apróságok beszerzése is legalább akkora figyelmet igényel, mint a fotós és videós kiválasztása.

A költségvetésen természetesen bármikor lehet módosítani, de a kiadások felméréséhez a szervezés elején nagyon hasznos, ha egy tervezet már a kezetekben van.

LAKODALOM HELYSZÍNÉNEK KIVÁLASZTÁSA

Mielőtt kiválasztjátok a helyszínt, gondoljátok végig, hogy étteremben, bérelt épületben, saját kertben vagy esetleg sátorban szeretnétek tartani a lagzit. Mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai, ezért vegyétek figyelembe, hogy hány embert láttok vendégül, szeretnétek-e táncolni, milyen elrendezésűek lesznek az asztalok, és mekkora összeget szántok az egészre.

Esküvői helyszín

Fotó: Kristinus Borbirtok

Manapság a sátras esküvők nagyon divatosak, de a legfontosabb minden esetben az, hogy mérlegeljétek, hogyan tud az adott helyszín az időjáráshoz igazodni, mekkora hely áll rendelkezésre, hogyan tudnak ehhez idomulni a szolgáltatók, és milyen praktikus extrákat (laptop, kivetítő, gyereksarok) vagy alapvető elvárásokat (megfelelő áramellátás, világítás, stb.) tud biztosítani egy-egy hely. Minden esetben kérjetek árajánlatot!

GYŰRŰK KIVÁLASZTÁSA

Szánjatok elegendő időt a gyűrűk kiválasztására, mert ha a gyűrűket igazítani kell, vagy külön nektek készítik, az több időt vehet igénybe, mintha csak kisétáltok velük egy üzletből. Hozzáfoghattok a vásárláshoz akár hónapokkal az esküvő napja előtt is, de számoljatok azzal, hogy az ujjatok mérete még sokat változhat a nagy napig.

A gyűrűk színe lehet fehér, sárga vagy rozé, a felülete lehet fényes, szálhúzott és matt, az áruk pedig függ attól, hogy mennyire tartósak, mennyire sérülékenyek, és milyen a falvastagságuk. Rövid ujjakra érdemes keskenyebb és domború darabot választani, a hosszabb ujjakon pedig a széles, lapos gyűrűk mutatnak jobban.

ZENE ÉS FOTÓS KIVÁLASZTÁSA

Előzetesen tájékozódjatok arról, hogy egy dj vagy egy zenekar biztosítaná-e számotokra meglátásotok szerint a tökéletes hangulatot. Árban már nagyon gyakran nincs különbség köztük, de ha olyan zenekart foglaltok le, akik show elemeket is beleépítenek az előadásukba, nyilván többet fognak elkérni, mint egy dj vagy egy kétszemélyes zenekar. Minden esetben kérjetek árajánlatot!

Fotó: Bartalis Fotó

A fotósok és videósok kiválasztásánál nem is lehet kérdés, hogy csak a minőségi munka jöhet szóba, ezért spórolni nem hogy nem érdemes, de egyenesen rossz lépés. Hosszú évek múlva is ezeket a képeket tarthatjátok majd a kezetekben, törekedjetek a színvonalas munka és a korrekt szakember előtérbe helyezésére az árak drasztikus lefaragása helyett. Ha rátaláltatok a megfelelő szolgáltatóra, mindenképpen fixáljátok le vele az esküvő időpontját, és minden esetben készítsetek szerződést. Ez a szerződés titeket, és a szolgáltatókat is védi egyaránt.

Nagyon fontosak az előzetes egyeztetések, mert a zenészeknek tudni kell, hogy lesz-e nyitótánc, gyertyafény keringő, menyasszonytánc (vagy menyecsketánc), mi szóljon a vacsora alatt, és hogy a szükséges technikai feltételek adottak-e. A dj-vel, a zenészekkel, a fotóssal és a videóssal osszátok meg az elképzeléseiteket, és kérjétek ki a tanácsukat!

CEREMÓNIAMESTER ÉS VŐFÉLY KIVÁLASZTÁSA

Egy tapasztalt ceremóniamester és vőfély minden esetben előzetesen egyeztet a párral a felmerülő igényekről, és arról, hogy mekkora összeget kér el az általa elvégzett munkáért. Mint minden esetben, itt is nagyon fontos, hogy a minőségre törekedjetek, és legyetek biztosak abban, hogy elég tapasztalt és rutinos ahhoz, hogy gördülékenyen vezesse le a nagy napot!

Bizonyos létszám felett különösen tanácsos a ceremóniamester és a vőfély jelenléte, és ezzel párhuzamosan arra is felhívjuk a figyelmeteket, hogy egy rokon közel sem biztos, hogy hasonlóan igényes, és hatékony munkát végez ugyanebben a szerepben.

A RUHÁK KIVÁLASZTÁSA

Mielőtt lefoglalnátok a szalonokban jó pár időpontot, döntsétek el, hogy kölcsönöznétek, vagy megvásárolnátok-e a ruhákat, illetve hogy szalonban nézelődtök vagy varrónőt kerestek majd. Tájékozódjatok az árakkal kapcsolatban, határozzátok el, hogy mennyi pénzt szántok a vőlegény és a menyasszony (menyecske) ruhájára, illetve a kiegészítőkre (cipők, ékszerek, fátyol, fehérnemű).

A saját ruhátokkal együtt válasszátok ki a koszorúslányok ruhájának az anyagát, színét és formáját, és törekedjetek arra, hogy harmonizáljon a menyasszonyi ruhával és a dekorációval.

A MENÜ ÉS A TORTA KIVÁLASZTÁSA

A menü lehet hagyományos, különleges, exkluzív, esetleg mindenmentes is, kerti sütögetős lagzi esetén pedig fontoljátok meg a BBQ vagy grillezés lehetőségét is. Tartsátok szem előtt a különleges igényeket, gondoljatok a vegetáriánus barátokra, rokonokra, és a válogatós gyerekekre is. Állapodjatok meg a helyszínnel az időpontban, amikor végigkóstoljátok az ételsort, és amennyiben szokás nálatok, rendeljetek a szükségesnél egy kicsivel több ételt, hogy csomagolni tudjatok a lagzi végén a vendégeknek.

A torta, az édes és a sós aprósütemények kiválasztásánál és rendelésénél ügyeljetek arra, hogy hány vendéget hívtok meg az esküvőre. Az aprósüteményekből nagyjából 10 személyenként kell számolni 1kg-ot. Egy főre 10-15 dkg pogácsát és más aprósüteményt kell osztani, a kapott eredményből vonjatok le 1 kilót, ha valószínűleg már éjfél előtt befejezitek az esküvőt, illetve adjatok hozzá 1kg-ot, amennyiben éjfél után is tart még a lagzi. Ehhez hozzájön még a vendégek fogadásához szükséges sütemény, kalács és pogácsa mennyiség.

Fotó: Tonkababa

A torta esetében az emeletek és a színek szabadon variálhatók, valamint az ízek is. Érdemes minden vendégre 1 szeletet számolni, így ha valamilyen oknál fogva többen vesznek részt az esküvőn, a szeletek méretének változtatásával igazodni tudtok az igényekhez.

A DEKORÁCIÓ ÉS A VIRÁGOK EGYEZTETÉSE

A dekoráció és a virágdekoráció elkészítésével bízzatok meg egy dekoratőrt, és virágkötőt. A virágdekoráció felépítését nagymértékben meghatározza a virágok kínálata, az, hogy mi illik hozzátok, és hogy milyen stílusú szertartást terveztek. A tengerparti, rusztikus vagy vintage stílusú esküvőkhöz egészen más virágok passzolnak, mint a hagyományos szertartásokhoz.

A menyasszonyi csokor mellett szükség lesz még virágokra a koszorúslányok hajába, kitűzőhöz a vőlegény zsebére, illetve kell még járműdísz, dobócsokor, köszöntő csokor, és néhány asztaldísz is. Gondoskodjatok a virágok szállításáról vagy szállíttatásáról is.

KÖSZÖNŐAJÁNDÉK, ÜLTETÉSREND ÉS VENDÉGKÖNYV

A köszönőajándék egyre népszerűbb az esküvőkön, ezzel hálálja meg a menyasszony és a vőlegény, hogy a vendégek velük voltak a nagy napon. Ajándékozhattok hasznos, ehető, és maradandó dolgot, vagy esetleg party kellékeket, köszönőkártyákat, és virágmagokat.

Az ültetésrend összeírása nagyon hasznos segítség lehet a későbbiekben, amikor egyszerre szeretné elfoglalni a helyét, mondjuk száz ember. Amennyiben az esküvőszervezőt, a vőfélyt vagy a ceremóniamestert kéritek meg arra, hogy segítsenek a vendégeknek megtalálni a helyüket, úgy ügyeljetek arra, hogy minden vendégnek a teljes neve szerepeljen az ültető kártyáján, hiszen nem mindenki ismeri keresztnévről őket. A kártyák kihelyezésével megbízhatjátok a vendéglátóst, vagy a koszorúslányokat is.

Egy vendégkönyv beszerzése azért fontos, mert a násznép ebbe írhatja bele a jókívánságokat. Vásárolhattok direkt erre a célra készített könyvet, de nagy divat az ujjlenyomatfa, és a scrapbook készítés is. Polaroid gépekkel azonnal készíthettek néhány képet, amit máris bele lehet ragasztani a vendégkönyvbe, vagy csipeszekkel ki is függeszthetitek őket egy jól látható helyre.

ESKÜVŐI MEGHÍVÓK

Valószínűleg többször is szükséges egyeztetni a meghívókat és kártyákat legyártó céggel, és az is lehetséges, hogy több hét múlva kapjátok majd kézhez őket. Első lépésként keressétek meg azt a céget, ahol a kívánságotok szerint készítik el a meghívókat, és szívesen dolgoznak egyedi és kreatív ötletekkel.

Döntsetek a meghívók színéről, stílusáról és anyagáról, kérjetek több helyről is árajánlatot, és ügyeljetek arra, hogy színben és stílusban minden passzoljon egymáshoz! A meghívókkiküldésével kapcsolatban fontos tudni, hogy ha a vendégek messze laknak, postára adhatjátok a meghívókat, de általában személyesen szokás átadni őket. Figyeljetek oda a borítékok címzésénél arra, hogy egyezzen minden a vendéglistával!

A távolabbról érkező vendégeknek gyakran szükséges szállást foglalni, így még időben tájékozódjatok arról, hogy ki vesz részt biztosan a lagzin is!

ESKÜVŐI JÁRMŰ BÉRLÉSE, SPECIÁLIS LÁTVÁNYELEMEK

Az esküvő hangulatának, témájának és stílusának megfelelően válasszátok ki, hogy milyen járművel szeretnétek érkezni a lagzi és a szertartás helyszínére. Minél előbb intézkedjetek, ha különleges járművet szeretnétek bérelni, és amennyiben szükséges, gondoskodjatok sofőrszolgálatról is.

Esküvői járműbérlés

Fotó: London Taxi

A különleges járművekhez hasonlóan készülhettek olyan különleges látványelemekkel is, mint az esküvői ruhafény, tűzijáték, lézershow, projektoros vetítés a tortára, lepke-, vagy galambröptetés, és csokiszökőkút. Minden szolgáltatóval egyeztessetek előre, és írjatok minden esetben szerződést.

SZÉPSÉGÁPOLÁS

Foglaljatok időpontot a fodrásznál, a kozmetikusnál és a manikűrösnél, és az első találkozás alkalmával mondjátok el nekik, hogy milyen lesz a ruhátok, a fátylatok és hogy milyen összhatásra vágytok. Figyeljetek az aktuális trendekre, és arra, hogy passzoljon a személyiségetekhez a frizura, a smink és a körmötök is.

Mindenképpen készíttessetek próbahajat és próbasminket, hogy tudjátok, milyen lehetőségeitek vannak, és kérjetek több helyről is árajánlatot. Ha tehetitek, vagy szükséges, keressetek fel egy kozmetikust is, hogy a bőrötök is ragyogjon a nagy napon.

NÁSZÚT MEGSZERVEZÉSE

Az esküvő előtt szánjatok egy pár napot a nászút megszervezésére. Tudjátok, minél hamarabb foglaljátok le a szállást és veszitek meg a repülőjegyeket, annál kedvezményesebb ajánlatokat találhattok. Nézelődjetek a lehetséges célpontok között, válasszatok ki három-négy lehetséges úti célt, és készítsetek költségvetést hozzá, akárcsak az esküvőhöz, majd ezt követően döntsetek.

Bár az amerikai filmekben azt láthatjuk, hogy a párok azonnal az esküvő után elutaznak nászútra, hazánkban általában az esküvő után pár héttel, esetleg 1-2 hónappal indulnak neki a nagy útnak a friss házasok.

LEÁNY- ÉS LEGÉNYBÚCSÚ

Néhány héttel az esküvő előtt szervezhettek hagyományos, extrém, exkluzív vagy pikáns témájú leány– és legénybúcsút, attól függően, hogy kiket szeretnétek meghívni, és mi illik a menyasszonyhoz és a vőlegényhez. Érdemes különféle játékokkal készülni az eseményre, elutazhattok külföldre, vagy jó ötlet lehet a wellness, a vadvízi evezés, koncertlátogatás és a közös meccsnézés/karaoke buli is. Készítsetek egyedi pólókat, fejdíszeket vagy sapkákat az élmény kedvéért!


III. AZ ESKÜVŐ NAPJÁN

A VENDÉGEK FOGADÁSA

Készüljetek úgy, hogy amikor megérkezik a fodrász és a sminkes, addigra megreggelizve várjátok őket, majd röviddel ez után felvehetitek a ruhátokat is. A vendégek fogadását bízzátok a ceremóniamesterre, vagy a vőfélyre, de általában az örömszülők is szívesen részt vesznek ebben a teendőben. Ha jól mesterkedtetek a szervezés időszakában, akkor a vendégek pontosan tudják, hogy hány órára és hova kell érkezniük.

Sok háznál az a szokás, hogy a messziről érkezett vendégeket vendégül látják süteményekkel vagy főtt étellel, így erről mindenképpen tájékozódjatok előzetesen, és ha szokás felétek, készítsetek néhány tálcára süteményt, hogy a templom vagy a házasságkötő terem előtt kíváncsiskodó embereket is meg tudjátok vele kínálni.

A MENYASSZONY KIKÉRÉSE ÉS BÚCSÚZTATÁSA

Amennyiben a hagyományokhoz szeretnétek ragaszkodni, ügyeljetek rá, hogy szokás szerint a vőfély kikéri a lányos háztól a menyasszonyt, majd a szertartás után megköszöni a nevében az örömszülőknek, hogy gondoskodtak róla, és szerették. Ez a menyasszony búcsúztatása.

LAKODALMAS MENET ÉS A MENET MEGÁLLÍTÁSA

Egyes tájegységeken zenekar kíséri a lakodalmas menetet a szertartás helyszínére, ez esetben a zenekar halad legelöl, és a sort az örömszülők zárják. Miközben a menet halad, az utcákban kiállnak a helyiek a járdára, hogy megnézzék a menyasszonyt, és integessenek neki. Gyakran előfordul, hogy a falu lakói lezárják az utcát, és csak bizonyos zálog fejében engedik továbbhaladni a násznépet. Ez lehet egy kis pálinka, sütemény, vagy akár torta is. Nem ritka, hogy különféle feladatokat adnak az ifjú párnak, és az örömszülőknek, akik csak akkor mehetnek tovább, ha teljesítik azokat.

CSOKORDOBÁS / HARISNYAKÖTŐ ELDOBÁSA

A csokordobás általában közvetlenül a szertartás után történik, miután a pár kilépett a házasságkötő terem vagy a templom ajtaján, és meghintették őket rizzsel. A menyasszony az egyedülálló, ún. hajadon lányoknak háttal állva eldobja a levegőbe a csokrát, akik megpróbálják elkapni azt. A hagyomány szerint, amelyik lánynak sikerül elkapnia, az megy legközelebb férjhez. A harisnyakötő eldobása a csokordobás férfias megfelelője, mely során a vőlegény hátradobja a menyasszony (általában kék) harisnyakötőjét a még nőtlen férfiaknak. Közülük az nősül meg legközelebb, aki elkapja azt.

Fotó: La Fleur by Nora

FÉNYKÉPEZÉS A NAGY NAPON

Sok pár nagyon nehezen dönti el, hogy mikor legyen az esküvői fotózás, mert sajnos az igen sok időt vesz igénybe, és nem szeretnék, hogy a vendégek magukra maradjanak. Szerencsére több lehetőség közül is kiválaszthatjátok, hogy mikor történjen a fotózás.

Napokkal az esküvő előtt: Ha az esküvő előtt pár nappal már részt vesztek a fotózáson, nyugodtan koncentrálhattok az esküvő napján egymásra és a vendégekre.

Közvetlenül az esküvő előtt: Így biztosan nem kell a miatt aggódnotok, hogy mit csinál a násznép addig, amíg ti fényképezkedtek, viszont sajnos már nagyon korán el kell készülnötök mindennel, és nagyon valószínű, hogy a sminketeken és a hajatokon is igazítani kell majd a szertartás előtt. Ha arra vágytok, hogy az anyakönyvvezető vagy az oltár előtt lásson meg titeket először a párotok a menyasszonyi ruhában, akkor nem ez a ti alkalmatok a fotózásra.

A szertartások után: Addig, amíg ti elmentek fényképezkedni, a vacsorára meghívott vendégeknek érdemes valamilyen programot szervezni, hogy ne várakozzanak órákig. Ilyenkor sokat számít egy profi vőfély, vagy ceremóniamester segítsége, aki nem hagyja magára a násznépet, és házigazdaként foglalkozik velük.

A lakodalom közben: Abban az esetben, ha szeretnétek naplementés, vagy éjszakai képeket készíteni, rövid időre nyugodtan magára hagyhatjátok tánc közben a vendégeket. Ha jó a zene a lagzitokon, higgyétek el, észre sem fogják venni, ha egy kis ideig nem látnak benneteket.

Az esküvő után: Az esküvő másnapján, esetleg pár nappal később is tarthatjátok a fotózást, de ilyenkor számítsatok rá, hogy duplán kell számolnotok a sminkest, a fodrászt és adott esetben a ruhakölcsönzést is! Ha van rá lehetőségetek, próbáljátok ki a Trash the Dress fotózást is!


IV. A LAKODALOM FŐBB PONTJAI

NYITÓTÁNC

nyitótánccal nyitja meg a menyasszony és a vőlegény a lagzit. A szokás a tengerentúlról érkezett hozzánk, de napjainkra már szinte minden esküvő szerves része lett. A zene kiválasztásánál mindenképpen törekedjetek arra, hogy saját érzéseiteket, és ízlésvilágotokat tükrözze, ha pedig nem vagytok biztosak a tánctudásotokban, vegyetek táncórákat egy hivatásos tánctanártól!

eskuvoi-nyitotancPOHÁRKÖSZÖNTŐK

Sok lagzin szokás, hogy a vőlegény és a menyasszony családjának férfi tagjai (főleg az örömapák és a tanúk) pohárköszöntő formájában éltetik az ifjú párt, és elmesélnek néhány közös történetet, vagy gyerekkori sztorit róluk. Bizonyos esküvőkön ez a programpont kimarad, míg máshol ragaszkodnak hozzá a családok.

LAKODALMAS JÁTÉKOK

A fakanáltánc, a tojásos kaszkadőrködés és a pezsgőivás a menyasszony cipőjéből bizonyára számotokra is ismerős lakodalmas játékok, a legtöbb ceremóniamester és vőfély ennek ellenére azt mondja, ha igazán jó a hangulat egy lagzin, akkor nem jut idő a játékokra, csak a táncra. Ha mégis ragaszkodtok ahhoz, hogy valamilyen játék legyen az esküvőtökön, tegyétek talonba a lehetőségét, de ne erőltessétek, ha úgy látjátok, hogy nélküle is nagy az „ereszd el a hajam”.

GYERTYAFÉNY KERINGŐ

A hagyomány szerint a menyasszony és a vőlegény újdonsült házaspárként éjfélkor, gyertyafény kíséretében táncolja el az angol vagy bécsi keringőt. A gyertyafény keringőt általában az angolkeringővel szokták táncolni, de vannak lassúra komponált bécsi keringők is, melyek tökéletesen alkalmasak a tánchoz. Tánc közben a pár és a vendégsereg kezében is gyertyák égnek a besötétített teremben, ezért nagyon mutatós program.
Legtöbbször még a menyasszonyi ruhában történik ez a tánc, és ezután megy el a pár átöltözni, de vannak olyan lagzik, ahol ezt a táncot menyasszonytáncnaknevezik.

MENYASSZONYTÁNC ÉS MENYECSKETÁNC

A menyasszonytánc régi esküvői hagyomány, de a mai modern esküvőknek is elengedhetetlen része maradt. Általában éjfélkor táncolják, ilyenkor táncol a menyasszony utoljára lányként menyasszonyi ruhában. A vőfély, a násznagy vagy a ceremóniamester hangos „Eladó a menyasszony!” kiáltással és egy kondér csapkodásával hívja fel a vendégek figyelmét a menyasszonytáncra, többnyire ők kezdik meg a táncot a menyasszonnyal, és a vőlegény zárja.
A vendégek az edénybe dobják a tánc “váltságdíját” jelentő pénzösszeget. Sokfelé a menyasszonytánc helyett menyecsketáncot szokás táncolni, ilyenkor éjfél után a menyecskeruhát viselő új asszonyt táncoltatják meg.

NÁSZAJÁNDÉKOK ÁTADÁSA

Régen úgy tartották, hogy egy lányt az esküvő előtt illik „kistafírungozni”, ami azt jelentette, hogy a lányos házban összekészítettek megfelelő mennyiségű ágyneműt, törölközőt, tányért és edényt, hogy az új asszony ne üres kézzel menjen egy házasságba. Később a menyasszony, és a vőlegény rokonsága már olyan nászajándékot választott, amivel kiegészíthették a pár közös háztartását.
Manapság gyakran kapnak a párok tárgyak helyett vásárlási utalványokat, élményt, vagy pénzt ajándékba, melyet a vendégek a szertartás után, a lagzi közben vagy a menyasszonytánc alkalmával adnak át a vendégek.

MORZSALAGZI

Nagyon gyakori, hogy a lakodalmas háznál az esküvő másnapján morzsalagzit rendeznek, amikor felcsipegetik a vendégek a megmaradt morzsákat. Természetesen erre az alkalomra tartalékolnak a háznál süteményt és más finomságokat is, hiszen sokszor azok az ismerősök, akik nem voltak hivatalosak a lagziba, ilyenkor gratulálnak az ifjú párnak.

CSOMAGOLÁS A NÁSZÚTRA

Az esküvő utáni napokban bőven jut idő a bőröndök előkeresésére és a csomagolásra. Írjatok listát a szükséges holmikról, és ha külföldre utaztok, ne feledkezzetek meg a biztosításról sem! Ha még eddig nem tettétek meg, váltsatok pénzt, és mérjétek le a bőröndök súlyát, hogy ne érjen kellemetlen meglepetés a reptéren!

naszutKÖSZÖNŐAJÁNDÉKOK VAGY KÁRTYÁK ELKÜLDÉSE

Sok pár az esküvő után küldi el a köszönőajándékokat vagy kártyákat a vendégeknek, hogy kifejezzék hálájukat a jelenlétükért, és a nászajándékokért. Ha ti is ezt tervezitek, mindenképpen írjatok a násznép tagjainak néhány személyes sort, és esetleg küldjetek nekik pár esküvői fotót, amin velük szerepeltek. Kedves és figyelmes gesztus!

 

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés